محفل تفویض مدال عالی خدمت
هما غفوری هما غفوری


فردا بتاریخ ۲۲ جون سال ۲۰۱۲ م از ساعت یک بجۀ بعد از ظهر محفل تفویض مدال عالی خدمت ریاست جمهوری آلمان به شیما غفوری به خاطر فعالیتهای وی در ماربورگ دایر میگردد.

شیما غفوری که در شهر کابل متولد گردیده، فارغ التحصیل لیسۀ رابعۀ بلخی بوده و ماستری خویش را در بلغاریا در رشتهء انجینری زراعتی به پایان رسانیده است. وی در پوهنځی زراعت پوهنتون کابل به حیث استاد وظیفه را اجرا نموده و تا رتبۀ علمی پوهندوی ارتقا نموده است.

در سال 1992 به جرمنی مهاجرت نمود و از آن تاریخ تا کنون در آلمان زندگی مینماید.

در آلمان بعد از فراگیری زبان آلمانی و پروگرامهای کمپیوتری بار اول در ادارهء جوانان ماربورگ شروع به کار نمود و بعدا به حیث مامور خانۀ امن زنان و به حیث مامور امور مهاجرین وظایف را اجرا نموده است.

از سال 2003 تا اکنون به حیث مشاور امور قرضداری و اجتماعی ایفای وظیفه مینماید.

شیما غفوری در پهلوی کار های رسمی به فعالیت های سیاسی و اجتماعی علاقه داشته و به فعالیت های رضاکارانه و مجانی پرداخته است. از جملۀ فعالیت های وی ایجاد موءسسۀ ابتکاری صنایع دستی افغانی در سال 1994 میباشد که تا اکنون این موءسسه را رهبری مینماید.

این موءسسه برای مهاجرین در آلمان امکان فراگیری زبان آلمانی، سایر مساعدت های ضروری و تدویر کورس های زبان مادری و علوم دینی برای اطفال مهاجر را فراهم نموده است.

در پاکستان از طریق ایجاد و حمایت دوامدار مکاتب برای اطفال مهاجر افغان شرایط تعلیم و تربیه را فراهم نموده و همچنان از طریق ایجاد انجمن زنان و کارگاه خیاطی و گلدوزی برای زنان مهاجرافغان شرایط کار و عاید را فراهم نموده است. موءسسۀ ابتکاری صنایع دستی با (مغازه های جهانی Weltladen)، که یکی از چهار سازمان عمدۀ جهانی تجارت منصفانه است، همکاری نزدیک داشته است.

از طریق ایجاد پارتنرشیپ برای اطفال مهاجر افغان بخصوص برای دختران در شرایط مشکل مهاجرت در پاکستان چانس های مکتب رفتن را مهیا نموده است.

موءسسۀ ابتکاری صنایع دستی افغانی پنج مکتب خانگی را در ولایت وردک بنیان گذاری نموده و آن را حمایت و اکمال مینماید. شیما غفوری در پوهنتون ماربورگ و سایرموسسات علمی و تحقیقاتی باب مباحثات کلتوری را گشود و با گروپهای علاقمند همکاری های انکشافی ماربورگ، هیسن و سایر ایالات آلمان تبادل تجارب مینماید.

شیما غفوری وضعیت افغانستان را به دقت تعقیب و تحلیل مینماید و برای بهبود اوضاع کشور، بالخصوص بهبود وضع زنان به ابتکارات متعدد دست یازیده است. وی در تأسیس انجمن وحدت ملی و ترقی افغانستان، اتحادیۀ کلتوری افغانها در ماربورگ و نهضت تفاهم افغانها در اروپا نقش بسزای داشته و برای مدت هم در ارگانهای رهبری این نهاد ها انتخاب گردیده و فعالیت نموده است.

شیما غفوری برای بهبود شرایط زیست زنان ماربورگ ابتکارات زیاد نموده که نظریهء حوض های آب بازی مخصوص برای زنان محتاج و علاقمند در این شهر را میتوان یاد آوری نمود. این نظریهء وی که در اول با موانع زیاد رو به رو گشت، اما در نتیجۀ پشتکار و ثبات وی عملی گردید، اکنون در سایر شهر ها نیز وسعت یافته است.

در سال 2005 که انجمن ماربورگ برای فامیل بنیان گذاری شد، از همان زمان تا اکنون شیما غفوری در فعالیت آن سهم فعال دارد. در فعالیت های این انجمن نظریات سازنده و دلچسپ را ارائه میدارد.

شیما غفوری در انجمن میز مدور برای انتگراسیون فعالیت نموده و در بوجود آوردن طرح که از جانب پارلمان ماربورگ به تصویب رسید، سهم فعال داشته است.

از سال 2000 به اینطرف شیما غفوری عضو LAG Frauentagung (گروپ کاری زنان هیسن) میباشد که برای ارتقای شعور سیاسی و اجتماعی زنان کار و پیکار مینماید و برای بهبود وضع زندگی زنان در شرایط ناگوار اجتماعی و محیطی تدابیر را زیردست میگیرد.

شیما غفوری در سال 2010 به حیث زن جسور در آلمان شناخته شد و در این ارتباط مدال را ازجانب سازمان زنان جسور به وی تفویض گردید..


 


June 21st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها